keskiviikko 3. lokakuuta 2012

Home is where your... furniture are?

"Suomessa on noin 1 400 alle 25-vuotiasta asunnotonta nuorta."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012100316156555_uu.shtml

Erosin kihlatustani noin kuukausi takaperin. Vuorossa on nyt kuumeinen asunnon etsintä. Miltä mahtavat minun mahdollisuuteni näyttää? Olen laittanut erinäisille tahoille asuntohakemuksia, sekä soitellut perään, mutta soittelut eivät auta. Luurin toisessa päässä olevia asiakaspalvelijoita ei voisi vähempää kinnostaa tilanteeni, he eivät voi asioille mitään. Se, mitä voin tehdä, on odottaa ja toivoa parasta.

Luottamukseni kyseisiin tasoihin ei ole kovin korkea, sillä minut on jätetty asunnottomaksi ennenkin. En vain kertakaikkiaan jaksa ymmärtää sitä. Olen työssäkäyvä nuori, joskin pienituloinen. Minulla on harvaan yksityiseen asuntoon varaa. En polta, en ole alkoholi- tai huumeongelmainen, minulla ei ole velkaa, eikä lapsia. Siis oman logiikkani mukaan kunnon vuokralainen, jolla vaan ei ole varaa kalliisiin yksityisiin asuntoihin!

Tarkoittaako se, kun olen yksinasuva nuori, jolla ei ole perhettä, ettei minulla ole ihmisarvoa? Minun ei ole tärkeää saada asuntoa? Tarpeeni ei ole todellinen, koska varmastihan voin mennä jonkun perheenjäsenen luo asumaan? Tai jos saan minkätahansa varaston kokoisen luukun, minun pitäisi pitää itseäni onnekkaana, sillä 1400 muuta nukkuvat edelleen kavereiden sohvilla?

Mielestäni koti ei ole ihmisen etuoikeus, vaan perusoikeus. (Tarkotan tällä nyt länsimaita - kehitysmaat ym. ovat sitten asia erikseen.) En ole sössinyt asioitani - en ole saanut häätöä tai ryypännyt rahojani - avoliittoni ei vain sattunut kestämään. Olen kyllästynyt alituiseen muuttamiseen ja asunnon etsimiseen. Siksipä haluaisin kunnollisen asunnon mukavalta paikalta, johon voisin perustaa pitkäaikaisen kodin moneksi vuodeksi.

Onko se aivan liikaa vaadittu?

2 kommenttia:

  1. Se siinä kato just on; sun ruokavaliood ei kuulu Lasol tai kannabis, etkä sä ole mutu, eli toisinsanoen täysin epäpätevä saamaan minkäänlaista tukea tai kivaa asuntoa. Sulla on asiat liian hyvin, tai niin aiinakin kela sun muut tuntuu herkästi ajattelevan. Sain itekki käydä helvetillisen taiston, että aloin saamaan valtiolta mitään, mut onneks kerranki kannatti. Todella paljon tsemiä asunnon hakuun!

    VastaaPoista
  2. Tukia olen kyllä saanut yleensä sillon kun olen niitä tarvinnut. Paitsi nyt; olisin saanut yhden kalliin asunnon, mutta sossu ei allekirjoittanut takuuvuokraa. Kuukausivuokrastakaan en olisi selvinnyt ilman tuntuvia tukia.

    Kiitos tsemppauksesta, pitäkää peukkuja! :(

    VastaaPoista